Boekrecensie: Bevrijd van schaamte en schuld – Brigitte Lommers

Een boek over seks

bevrijd van schaamte en schuld brigitte lommersBevrijd van schaamte en schuld is een boek over seks. Meer specifiek: over de beleving van seksualiteit na seksueel misbruik. Een belangrijk boek, want juist op het gebied van seksualiteit is er nog bitter weinig hulp beschikbaar en bar weinig geschreven dat mensen verder kan helpen. Een mooi initiatief dus van Brigitte Lommers waar ik graag aan meegewerkt heb.

Seksualiteit en de beleving van lust

Het boek viert de overwinning die de auteur heeft behaald in het verwerken van haar traumatische ervaringen met seksueel misbruik als kind. Met ontwapenende eerlijkheid geeft zij haar stand van zaken. De foute keuzes die zij heeft gemaakt, de aan dissociatie gerelateerde promiscuïteit en het herhaald slachtofferschap dat dit tot gevolg heeft gehad. Maar ook de victorie van het eindelijk voelen, van een positieve beleving in de seksualiteit én de uitdagingen die er nog voor haar liggen.

Niet mooier maken dan het is

Seksueel misbruik moet niet mooier gemaakt worden dan het is, zegt Brigitte. De feiten worden in het boek dan ook helder en sec omschreven. De rauwe werkelijkheid met daarin steeds de zoektocht naar de beleving ervan. De beleving van het seksueel misbruik als kind en de invloed hiervan op de seksualiteit van de volwassene. Op zoek naar de beleving van seksualiteit, intimiteit, liefde en vriendschap van de volwassen overlever van seksueel misbruik.

Ervaringsverhalen van lotgenoten

Het boek komt echt tot leven in de ervaringsverhalen van enkele van de lotgenoten die zij heeft geïnterviewd. Indrukwekkend hoe, soms met enkele woorden, het leed van een kind voorbijkomt. De oproep van de auteur is: ‘Kijk niet weg. Laat het tot je doordringen wat er hier gezegd wordt. Stel jezelf de vraag: Wat als dit mij was overkomen?’

Seksualiteit in de hulpverlening

Het boek beklaagt zich over het falen van de hulpverlening in het onderkennen van de gevolgen van seksueel misbruik, specifiek als het  gaat om de gevolgen op seksueel gebied. De verstoorde seksuele ontwikkeling van het kind dat seksueel misbruikt is, levert in het latere leven veel problemen op, zoals dit boek pijnlijk duidelijk maakt. Het is dan ook toe te juichen dat de auteur samen een aantal professionals juist hiervoor een vorm van hulpverlening in het leven wil roepen.

Pluspunten van het boek

• Heldere taal
  • taboedoorbrekend